Ini Saya

My photo
Saya yang bulat dan comel. Saya suka makan. Saya sayang kucing saya :)
Feeds RSS
Feeds RSS

Thursday, April 29

Jantungku sayang

Kali ni kita story pasal kesihatan pulak. Boleh?

Mesti ada yang tanya kenapa.
1.Sebab hari ni aku terasa nak story pasal kesihatan.
2.Sebab baru hari ni aku tetiba terperasan aku tak endahkan sangat pasal kesihatan.
3.Sebab suka hati aku, ini blog aku.

Dah terperasan dan tersedar ni, elok la asenye kita share sama-sama. Jadi, berkat dari usaha aku menelaah sejam tadi, inilah yang aku dapat kutip sikit. Aku kopipes je. Korang pepandai lah translate sendiri ye.
 
Here are several easy steps to better heart health:

1. Stop smoking. Ini yang utama tau tak? Kepada kengkawan yang merokok tu, sayangilah heart anda. Lepas tu pulak, die ade cakap pasal sunflower seeds atau koci atau kuaci. Koci berupaya untuk reduce the body’s craving for nicotine. Nak try? Try lah. Tak rugi pun rasanya.

2. Touch and be touched. Many scientific studies have shown that people who were touched lovingly every day had significantly fewer heart problems. Ni atas kajian la ye. Aku tak berani nak komen panjang2. Dalam konteks orang Islam maybe untuk pasangan yang dah berakad nikah sahaja. Selain dari itu, no touching2 loving2 okeh.

3. Eat seaweeds. Mengikut kajian, rumpai laut ni berupaya untuk stabilize blood pressure, regulate levels of triglycerides, phospholipids and cholesterols, menyerap lemak yang terbentuk dalam salur darah. They can restore cardiac efficiency and memanjangkan jangka usia heart muscle, and they encourage a steady heart beat.

4. Eat foods rich in beta-carotenes: Janganlah memandang rendah pada makanan seperti labu, lobak, aprikot, mangga, betik, bayam, sawi, lobak putih. Nak tahu kenapa? Sebab makanan ni mampu untuk mengurangkan risiko penyakit stroke sebanyak 40%. Seaweed pun rich in beta carotene jugak.
5. Eat garlic. Fungsi bawang putih ni ala-ala macam seaweed tadi jugak. Cuma fungsi garlic ni yang buatkan aku tertarik; boleh mengurangkan pertumbuhan platlet yang terkumpul dan bergumpal -> untuk elak stroke. Garlic juga untuk menstabilkan blood sugar levels.

6. Eat foods rich in essential fatty acids (EFA). Maksudnya, pilih makanan yang mempunyai 'Good Fat'. Contoh, Omega-3. EFA support the cardiovascular, reproductive, immune, and nervous systems. The human body needs EFAs to manufacture and repair cell membranes, enabling the cells to obtain optimum nutrition and expel harmful waste products. Mengkagumkan? Huhu.

7. Move! Go for a walk, jump rope, swim, or do leg lifts and arm raises from your bed. However you can do it, do it! Regular exercise is key. (Dah berkarier ni rasa macam makin kurang plak masa untuk exercise. Berkebun tu boleh masuk dalam list exercise tak? hehe)

8. Avoid restrictive diets. Frequent dieting, fasting, binging and purging imbalance your electrolyte levels, causing weakening of the heart muscle and damage to the heart. Yang ni peringatan untuk diri sendiri ye. Diet kena lah seimbang :P

9. Eat as much as you want of: whole grains, vegetables, beans, greens, fruits, fish, seeds, and yogurt. Go easy on: nuts, cheese, and milk. Dutchlady stoberi pun sedap!


Prevention is better than cure. Pernah dengar kan? Jadi, tak salah kalau kite sharing information. Kongsi dengan mak ayah ke, adik beradik ke, ipar biras ke, jiran tetangga ke, makcik timot sebelah office ke, pak salleh kampung seberang pun boleh.

Sharing is caring, and loving jugak (;


2 komen:

Miss Pija said...

wah....cite ttg kesihatan plak yer...bgos2...tp rsa cam sush je nk exercise...dunno y..lg suka mkn n tgk tv..haha...

NorGG Idris said...

lebih kurang sama lah kite ni fizah oi. mengunyah tu mmg feberet sejak azali lagik. hehe..!

Post a Comment